Betere leefstijl, een breed begrip

Betere leefstijl, een breed begrip

Door: Marianne Draaijer

 

 

Een betere leefstijl, daar staat Gezondheidspraktijk Vitalis voor. Hoe ga je om met voeding, beweging, emoties en omgevingsfactoren? De orthomoleculaire geneeskunde overziet de verschillende aspecten die rechtstreeks van invloed zijn op je energie en gezondheid. Een uitdaging die de moeite loont!

Betere voeding
Vulling in plaats van voeding domineert ons huidige eetpatroon. Van bewerkte graanrepen, lege boterhammen, snoep en snacks tot aan een overmaat van gepasteuriseerde zuivel. Onder voeding verstaan we vitale voedingsstoffen, stoffen die echt opbouwend zijn voor het lichaam, die iets toevoegen. Denk aan vitamines, mineralen, spoorelementen, eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. Wat we niet nodig hebben zijn geraffineerde suikers, zwaar bewerkte granen (o.a. pasta, supermarktbroden), transvetten en schadelijke hulpstoffen. Dit valt allemaal onder vulling en voegt niks toe aan het lichaam, het breekt de gezondheid van lichaam en geest juist af. Zo kan suiker bijvoorbeeld meewerken aan ernstige vermoeidheid en hulpstoffen dragen regelmatig bij aan gedragsproblemen.

Wat is dan betere voeding?
Puur, onbewerkt en dichtbij zijn de kernwoorden. Dan kom je uit bij met name groente, fruit, eiwitten en complexere koolhydraten zoals onbewerkt haver of rogge. Denk ook eens aan quinoa, een pseudograan en boekweit, een plant uit de duizendknoopfamilie. De nadruk ligt echter bij groente en fruit, het liefst zo min mogelijk bespoten zonder allerlei gekke gifcocktails. Producten die groeien in Nederland hebben altijd de voorkeur.

Bij de orthomoleculaire geneeskunde kijken we naar voeding die past bij het individu. Niet iedereen reageert hetzelfde op bepaalde voedingsstoffen. Elk mens is uniek en daar baseer ik de therapie op. Geen voedingsplan is hetzelfde! Voeding moet een mens fit en vitaal maken, niet moe of depressief. Bij elke klacht de voeding serieus nemen is van belang.

Beweging
Sporten is een moment van lichaamsbeweging maar vaak ook van ontspanning. Je geest op een andere manier bezig houden naast een druk bestaan kan verrijkend werken. Soms kan een sportmoment zelfs tegelijk een meditatiemoment zijn om tot rust te komen. In het kort is bewegen met name goed voor hart en bloedvaten, een gezonde botmassa, tegen stress, een hoger energiepeil, hormoonhuishouding, gewichtsverlies of gewichtsbehoud en een positievere stemming.

Emoties
De mens holistisch bekijken is een belangrijk punt in de orthomoleculaire wereld. Een gezondheidsaspect eruit pakken en je daar op focussen werkt vaak niet succesvol. Alles van een individu bekijken wel. Zo is kijken naar emoties belangrijk voor een goede gezondheid. Kan je bijvoorbeeld goed met stress omgaan? Ben je snel onzeker of angstig? Wat maakt je blij? Dit neem ik mee in het behandelplan.

Omgevingsfactoren
De omgeving bepaalt voor een groot deel je gezondheid. Denk aan je woonplek, woon je fijn en is het verkeersluw? Of woon je langs een drukke weg met veel uitlaatgassen? Onder deze categorie vallen ook mensen uit je omgeving, wie geeft energie en wie neemt het?

Alle facetten samen overzien en optimaliseren zorgen voor een betere leefstijl. De volgende keer schrijf ik in het vervolg hierop, namelijk over een betere leefstijl voor anderen door de keuzes die wij maken.

 

Marianne Draaijer is orthomoleculair therapeut en helpt volwassenen en kinderen bij allerlei (onbegrepen) klachten. 


Marianne Draaijer

Plaats hier je reactie!


Je bericht wordt verzonden...